Wednesday 26 August 2015

Proses pembelajaran Matematik

Pembelajaran Matematik bagi setiap kanak-kanak akan melalui beberapa fasa. Pada peringkat awal kanak-kanak, memahami operasi Matematik menjadi asas kepada mereka bagi meneroka alam Matematik yang sebenar. 

Fasa 1
+ membilang
+ mengenali simbol-simbol digit
bermula dengan nilai yang kecil hinggalah semakin besar



Pada fasa ini, anak-anak diajar membilang satu, dua, tiga.... dan juga mengenali simbol-simbol digit 0,1,2,3,..... bagi mewakili nilai-nilai sebenar.

Fasa 2
+ memahami banyak dan sedikit
+ memahami konsep tambah dan tolak
Pada fasa ini, kanak-kanak akan memahami banyak dan sedikit melalui konsep tambah dan tolak. Pada peringkat ini, kanak-kanak memerlukan bahan fizikal sebenar bagi mewakili nilai-nilai yang ingin ditambah ataupun tolak. Pada peringkat ini, kemahiran membilang diperlukan bagi mereka memahami konsep banyak dan sedikit. Cukup sekadar nilai-nilai yang tidak terlalu besar.

Fasa 3
+ mengenali nilai dan simbol-simbol digit lebih besar
+ melakukan operasi asas Matematik yang lebih kompleks

Pada fasa ini, kanak-kanak akan mengenali nilai-nilai yang lebih besar dan kompleks. Pada peringkat ini, kanak-kanak akan merujuk nilai sebenar hanya dalam bentuk simbol-simbol digit dan bukan lagi bahan fizikal yang sebenar. Maka, sudah tidak sesuai lagi bagi mereka membilang seperti mana di awal pengenalan konsep tambah dan tolak. Pada ketika ini, anak-anak ini memerlukan satu bentuk kemahiran mengira wakil "simbol-simbol digit" bagi mendapatkan fakta yang sebenar. Membilang satu per satu (menggunakan jari) digit-digit yang kompleks ini tidak lagi sesuai.

Inilah fasa penting dan menjadi asas kepada pembelajaran Matematik yang sebenar untuk melangkah ke fasa yang seterusnya. Bidang Matematik itu sangat luas dan sesuatu yang amat menyeronokkan. Mahu ataupun tidak, memahami konsep Matematik itu pasti berhubung kait dengan digit-digit yang memerlukan pelbagai bentuk pengiraan.

Inilah 3 fasa asas yang harus dilalui oleh setiap kanak-kanak yang akan meneroka bidang Matematik yang lebih mencabar.

Sehingga bertemu lagi.

-Teacher Hana- 

No comments:

Post a Comment