Wednesday 26 August 2015

Si Cilik Celik Kira

Si Cilik ? Si Cilik merujuk kepada "anak-anak syurga" yang baru mengenali dunia pendidikan formal sama ada di taska, tadika mahupun sekolah rendah. 

Celik Kira ? Celik kira pula merujuk kepada kemahiran asas mengira (bukan membilang). Asas mengira (+ dan -) merupakan kemahiran asas numerasi yang perlu dikuasai oleh setiap anak-anak untuk menerokai bidang Matematik dengan lebih luas.

Walaupun kempen "Si Cilik Celik Kira" telah lama dirancang, namun hanya sekarang masa mengizinkan untuk dilancarkan. Alhamdulillah.


Kisah disebalik Cetusan Idea

Latar belakang kerjaya sebagai pengusaha pusat tuisyen khas Matematik & Mental Aritmetik (FunMaths Tuition Centre) selama lebih sedekad di Kota Bharu (Kelantan) mendorong Teacher untuk melihat setiap kanak-kanak dibekalkan asas Matematik yang kukuh sebelum mereka melangkah ke alam persekolahan.

Berhadapan dengan begitu ramai pelajar corot Matematik dan kebanyakan daripada mereka (bukan semua) berpunca daripada dorongan perasaan takut dan fobia terhadap pengiraan. Ini lama kelamaan akan membantutkan minat mereka terhadap Matematik.

Kemahiran asas mengira bolehlah di umpamakan seperti kemahiran asas membaca di kalangan kanak-kanak. Ianya adalah satu kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh SETIAP kanak-kanak.

Pada hari ini, teknik mengira dijadikan sebagai satu produk "eksklusif" contohnya (Kumon, Mental Arithmetic) dan hanya segelintir pelajar yang berkemampuan mendapat manfaatnya manakala sebahagian yang lain masih terkapai-kapai dibiarkan tanpa satu teknik khas.

Image result for cartoon kids finger

Matlamat kempen Si Cilik Celik Kira adalah ingin melihat setiap kanak-kanak didedahkan teknik mengira khas lebih awal bagi menambah keyakinan diri seterusnya mendorong mereka meminati Matematik sejak dari zaman kanak-kanak.

Sehingga bertemu lagi, In sha Allah.

-Teacher Hana-

No comments:

Post a Comment